”Att läsa är att leva. Genom berättelser träder vi in i nya världar och utforskar fantasins gränser. I mötet med texter växer vi som människor. Läsning kan leda oss in på oväntade stigar och ta våra liv i nya riktningar. Att läsa förvandlar oss.” Citatet kommer från boken Nycklar till en god undervisning – LÄS av Niclas Fohlin och Jennie Wilson, och det sammanfattar väl den tanke som genomsyrar arbetet på vår skola denna höst.
Läsning i fokus
Ett av skolans huvudmål för läsåret 25-26 är ”Läsning – grunden för fortsatt lärande”. Målet är uppdelat i fyra delar: språkinriktad undervisning, lässtrategier, läsförståelse och läsupplevelse. Vi ser, precis som många andra skolor i landet, att barns intresse för att läsa har minskat. Därför vill vi göra en gemensam satsning på läsning. Syftet är att stärka både elevernas läsförmåga och deras lust att läsa – inte bara för skolans skull, utan för livet.
Fördjupning för lärare
Under hösten arbetar lärarna på Harads skola gemensamt med boken Nycklar till en god undervisning – LÄS. Genom att läsa, samtala och dela erfarenheter vill de utveckla undervisningen och hitta fler sätt att väcka elevernas engagemang för läsning. Frågor som Vad innebär det att vara en läsare?, Vad händer med oss när vi läser? och Hur kan vi vara läsande förebilder? står i fokus.

Nya roller för att stötta eleverna
Som en del av lässatsningen har vi under hösten anställt två personer som kommer att arbeta särskilt med elevernas läsutveckling. Marianne Strand kommer att träffa eleverna på mellanstadiet och gör just nu en kartläggning av deras läsvanor och önskemål kring läsning. Cathrin Wiggefors arbetar med lågstadiets yngsta elever och kommer regelbundet att läsa tillsammans med dem, både under skoldagen och på fritidshemmet.
Läsning – en gemensam upplevelse
För att skapa ännu mer läsglädje kommer skolan att anordna olika slags skolgemensamma lästillfällen bl.a där de äldre läser för de yngre. Dessutom planeras perioder med intensivläsning, där eleverna får extra tid att läsa, utvecklas och utmanas. Vi vill förmedla en känsla av att läsning, det är något vi gör tillsammans, inte enbart ensam i klassrummet. Samt att läsning inte enbart sker i de skönlitterära böckerna utan även i faktaböcker och ämnesböcker. Ett sätt att förmedla text till mottagare är när vi låter elevernas arbeten ta plats i våra miljöer. När elevarbeten hänger uppe finns en naturlig nyfikenhet att läsa och förstå vad kompisen arbetat med.

Föräldrarnas viktiga roll – läsande förebilder
Vi som skola vill betona hur viktigt hemmet är för elevernas läsutveckling. Att läsa tillsammans – högt eller tyst bredvid varandra – gör stor skillnad. Samtalen om det man läst hjälper barn att förstå, reflektera och bygga sitt ordförråd. Och för den som behöver tips: biblioteket är en ovärderlig hjälp. Där finns böcker för alla intressen och Christoffer hjälper gärna till att hitta rätt nivå och tema för varje barn.
En gemensam resa mot läsglädje
Läsning handlar som sagt inte bara om att kunna läsa ord på en sida – utan om att uppleva, förstå och växa som människa. Med gemensamma insatser från både skola och hem hoppas vi väcka en livslång nyfikenhet på ordens värld.
Maria Norberg
biträdande rektor
Harads skola